02 Temmuz 2024

TOMAS ERNEST HULME

İngilis şairi, incəsənət nəzəriyyəçisi, ədəbi tənqidçi, imajizmin yaradıcılarından biridir.

Bu gün biz iki sənət anlayışı ilə üz-üzəyik.Bunların birincisi, yunan sənəti, ikincisi də Renesansdan bəri, modern sənətdir ki, bunlar sizə təbii gəlir.Bu sənətlərdə cizgilər yumşaq və həyatidir.Buna uyğun olaraq  Misir, Hind və Bizans sənətləri və bənzər  digər sənətlərdə hər şeyin sərt –künclü olduğunu, kəskin və həndəsiliyə meyl etdiyini, məsələn, insan vücudunun  təmsilini  çox vaxt  və bütünlüklə yaşamsal olmayan  və fərqli kubist şəkillərə və sərt xətlərə doğru  büküldüyü, təhrif edildiyi görünür.

          Bu həndəsi sənətlərlə, alışdığımız, heyran olduğumuz sənətlər arasında  fövqəladə fərqliliyin  səbəbi nədir?Niyə onlar sənətdə görməyə  alışdığımız vəsflərin  heç birini  əks etdirmirlər?

          Birinci, arxaik və daha sonrakı sənət arasındakı fərqiliyin tutum  fərqi  olması səbəbi ilə, həndəsi şəkilllərin  istifadə edildiyi, çünki sənətçinin insan vücudunun daha təbii bənzərinin  yonulması üçün  lazım olan texniki qabiliyyətə sahib olmadığı  fikirni dərhal  unutmalıyıq.Arxaik sənətin xarakteristikası onun əhatə dairəsindən asılı deyildir.Misirdə abidə yonma sənətinin arxaik sənətdə  olduğu qədər böyük bir  stilləşmə  sərgilədiyi  dövrdə, o dövrün ev sənəti  heyranedici bir  şəkildə həyata keçirilirdi.Saf texniki qabiliyyət baxımından arxaik dövrün sənətkarının xam material  üzərindəki ustalığı həmişə əlçatmazdır.Onların düzəltdikləri şeylərdə  şüurlu davrandıqları çox açıq aydın görünür.

          Elə isə məqsədləri baxımında  həndəsi sənətin yaradıcıları, daha natualist  sənətin yaradıcılarından  tamamilə fərqli bir görüş və anlayışa sahib olduqları üçün həndəsi sənətin bizimkilərdən  (modern sənətdən)  fərqli olduğu fikrinə qayıtmalıyıq. Bir sənətin  özəl bir  zehni ehtiyacın  ödənməsi üçün olduğu və beləliklə,  bu tip bir sənət əsərinə baxdıqda sadəcə obyektin özü deyil, onun  həyata keçməsini istədiyi arzunun da düşünülməsi gərəkdir ki, biz bu fikri bir qədər çətin başa düşürük.Ona görə ki, bir sənətin mahiyyət tərəfi heç zaman diqqətimizi  çətinə salmaz, çünki  mənimsədiyimiz klassik dövr və yaşadığımız  indiki zaman  diliminin  sənətləri,  bəxtəvərlikdən  eyni özünəməxsus ünsürə sahibdir.  Klassik sənətin digər təxmin edilən  arzular  arasından tək bir arzunun ödənməsini hədəf aldığı yadımıza düşməz.Çünki bu, hər zaman təsirində olduğumuz  sənətin qaçılmaz bir şəkildə, bütün sənətlərin arasında olmalı olan bir arzunun ödəndiyini düşünürük.Beləliklə, klassik  və öz sənət anlayışlarımızı mütləq olanla bir yerə  qoyub, klassik dövrdən əvvəl  bütün sənətlərin ona doğru  qeyri mükəmməl  cəhdlərini və ondan sonrakılarında isə  bir tərəddüt olaraq görürük.

          Sənətin özəl bir arzunun ödənməsi üçün yaradıldığının qavranılması zəruridir , bu özəl arzu  həyata keçdikdə-ödəndikdə siz sənət əsərini gözəl olaraq  dəyərləndiririsiniz, lakin sənət əsərinin  ödənməsini istədiyiniz arzu  və intellekt ehtiyacı sizinkindən fərqlidirsə , onda o sizə  mənasız və  qəribə görünəcəkdir ki, bu xüsusun da  başa düşülməsi lazımdır.Bu həndəsi sənətləri təbiəti  baxımından, əsla gözəl olaraq dəyərləndirmərik, çünki gözəllik bizim üçün bəlli bir ehtiyacın ödənməsidir və bu ehtiyac, əsla, arxaik sənətin ödəməyə niyyət etdiyi  ehtiyac deyildir.Bu bizə görə dəhşətli bir  təhrif  və yolundan sapma olaraq görülən şey onu yaradan insanlar üçün  ən uca və gözəl bir arzunun ödənməsi olaraq görülə bilər.

Bu yanaşma  tərzindən  bu iki sənət növü  arasındakı fərqi düşünək.Əvvəlcə, bizə ən doğma görünən sənətə baxaq və soruşaq, bu sənətin  arxasındakı  meyl-istiqamət, ödəməyə çalışdığı  ehtiyac nədir?

          Sözləri ən  geniş mənada işlədərək və təbiətin təqlidini  uzaq tutaraq həndəsi sənətlə müqayisə  etdiyimizdə  bu sənətə natural, yaxud gerçəkçidir,  şəklində tərif verə bilərik. Bu cür sənət məhsullarının qarşısındakı tamaşaçının hiss etdiyi  zövqün-həzzin  qaynağı estetika haqqında yazan  alman  yazarlarının eyniləşmə olaraq  adlandırdığı bir müddət ərzində artan  yaşamsallıq hissidir.Burada “bir müddət” qısaca  tanıma üçün bəlkə də  bir az qarışıq gələ bilər, lakin  ümumi ifadə ilə bunu  deyə bilərik ki, gözəl hesab etdiyimiz hər hansı bir sənət əsəri bu cür fəaliyyətlər  arasından  duyduğumuz həzzin öz  yaşamsalığımızın nəsnəlləşdirilməsindən ibarətdir.Bu xətt, yaxud  formanın qiyməti, onun bizim üçün daşıdığı  həyati dəyərində ibarətdir. Məsələ daha bəsit bir şəkildə ortaya qoyulduğunda, hər zaman üçün bu sənətdə təbiətdə olan hərəkət və formalardan duyulan həzz və xoşlanma hissi  mövcuddur, deyə bilərik.Buna görə də bu sənətin yalnızca  kənar  təbiətlə əlaqəsinin keyfiyyəti, bu cür həzz hissinin  təbiətin tamaşasında  tapılması şəklində  bir xalqda, yaxud bir mədəniyyətdə meydana çıxır.

          İndi isə həndəsi sənətə qayıdaq.O çox açıq bir şəkildə təbiətə dair heç bir həzz  verməz və həyatilik dalınca qaçmaz. Onun formaları hər zaman kəskin və qeyri həyati adlanan tərzdəndir. Bu piramidanın ölü şəkli bir Bizans  mozaikasında  həyatın təzyiq altda olmasını göstərir ki, bu da o deməkdir ki, bu sənətlərin arxasında  bir instinkt  mövcuddur və bu instinkt  yunan və renesans sənətinin naturalizmində ödənilən şeyin tam  ziddidir.

Bu Vorringerin  “mücərrədləmə meyli” olaraq adlandırdığı şeydir.Bu meylin təbiəti nədir?Sənəti bu instinkt tərəfindən idarə edən insanların  zehni nə aləmdədir?Buna ən geniş şəkildə,  o, kənar təbiət qarşısında duyulan bir ayrılıq hissidir, şəklində  tərif  verilə bilər.

          Bir  təbii sənət  insan ilə kənar  dünya arasındakı  xoşbəxt bir panteistik əlaqənin nəticəsi ikən,  tam tərsinə, kənar dünyaya qarşı münasibəti bunun ziddi olan irqlərdə mücərrədlik meyli yaranır.Bu ayrılıq hissi  olduqca təbii olaraq kültürün fərqli səviyyələrində  fərqli şəkillər alır.

          Əvvəlcə daha ibtidai insanların vəziyyətinə baxaq.Onlar nizamsız olmayan və keflərinə görə hərəkət etmələrinə görə  bəlli bir qorxu yaradan dünyada yaşarlar.Bəzi insanların “açıq kimsəsiz  yerlərdə “ gəzmələrinə mane olan  qorxu  hissi ilə müqayisə  fiziki deyil,  zehnidir.Onlar  Vorringerin  var olmanın müxtəlif  qarışıq və  özbaşınalığa qarşı  bir növ  ruhi “açıq hava qorxusu”olaraq adlandırdığı şeyin  təsiri altındadır.Bu zehin halı  sənətdə bəlli bir mücərrəd həndəsi  şəkil yaratmaq istəyən bir arzu ilə nəticələnir ki, bu daimi və müqavimət edici  şəkli  kənar təbiətin  kirliliyi və  axıcılğına qarşı olan bir sığınacaq təşkil edəcəkdir.Sənətin burada  ödədiyi ehtiyac  bütün yaşamsal sənətlərin bir xarakteristikası olan  təbiətin şəkillərindəki həzz deyil, lakin tam tərsidir.Təbii  nəsnələr yenidən yaradıldığında onlar zəruridir və  onları hərəkətsiz  etmək məqsədi ilə  xarakteristik canlı   xüsusiyyətlərindən arındırmaq  təşəbbüsü  mövcuddur, detal  “zəruri və  sabit olana”  çevrilmişdir. Bu qatı xətlərə və ölü kristal formalara yol açır, çünki saf  həndəsi  nizam xarici  görüntünün  qaranlığı  ilə  formalara yol açır, problemli insana bəlli bir həzz verir.Həndəsi xətt,  var olan şeylərin  təsadüfi xırdalıqlarından,qarışıqlıqlığından və kirliliyindən mütləq şəkildə ayrı bir  şeydir.İşarət edilməlidir ki, bu qorxu halı heç bir  mücərrədləmə  təmayülünün məcburi bir ön qəbulu deyildir.Zəruri ön qəbul  insan ilə təbiət arasındakı  ayrılma, yaxud  ahəngsizlik  fikridir.Bizanslılar və ya hindlilər kimi  xalqlarda  bu ayrılıq tamam  başqa bir şəkil alır.

Bu sənət  fikrini  qısaca ifadə etmək lazım olsa, sənət birbaşa özü ilə yola getməz, lakin insan ilə kənar dünya arasındakı ümumi bir  intibah müddəti içində bir ünsür olaraq baxılmalıdır.

Bu münasibətin mahiyyəti  onun xarakterini təyin edər.İnsan və kənar dünya arasında potensial bir  fərqlilik mövcuddur və onlar  fərqli səviyyələrdə isələr, yəni onlar  arasındakı əlaqə sərt sıldırım müstəvidədirsə, onda o zaman  bunların arasındakı intibah sənətdə bir mücərrədlik  meyli formasını alır.Əgər tam tərsinə, insan və kənar  dünya arasındakı bu uyğunsuzluq mövcud deyil və hər ikisi də  eyni səviyyədə isə, bu  halda, yəni insan  özünü təbiətlə bir görür və ondan ayrı hiss etməzsə, onda natural bir sənət yaranar.

Belə olduqda, bir insanın sənəti onun fəlsəfəsi və dünya  görüşü ilə paralel gedəcəkdir.Sənət, insan və dünya arasındakı əkslik təbiətinin bir  əslidir.Hər irq,  durumu və xarakteri etibarı ilə bu iki meyldən birinə  yönəlir və onun sənəti sizə öz psixoligiyası haqqında bir  açar verir.

Bu iki paralel dəyişiklikləri izləmək asandır.Piramida sənətdəki mücərrədlik cərəyanını doğuran “açıq hava  qorxusu” hissindən  bəhs etmişdim.Əgər köklərindənki doğulu  ünsürlər özlərini tamamilə qurtarmış  və təkrar  Doğulu  meyllərə düşməmiş olsalardı, yunanlar  kimi  bir xalqın vəziyyətində  belə bir meyl imkansız olacaqdı.Belə insanlarda dünyaya qarşı  dində bəlli bir insan şəkilçilik-insaniləşdriməçilik  olaraq adlandırılan bir  etimad hissini taparsınız.Dünyayla  uyğunsuzluq hissinin  bəlli bir  əlverişli  şərtlər  və artan bilgi (rasionlizm) ilə yox edilir.Elə isə burada  klassik  sənət  dövründən söz etdiyimiz kimi klassik dini  dövrdən də bəhs edə bilərik.Bunların hər ikisi də eyni klassik anlayışın  yalnızca fərqli  açıqlamalarıdır ki, Göte bunu “kənar dünyanı, yad bir şey olaraq deyil, onu öz hislərinə cavab verən  bir şey kimi tanıyan və özünü təbiətlə hiss edən insan  misalındakı kimi  adlandırır .

          Doğuluların  vəziyyətində dünyadan ayrılıq hissi bilgiylə  yox edilə bilməz.Onların sirrinə əlçatmaz varlıq hissi, yunanlılardan daha  böyükdür.Görkəmə və bir məmnunluğa çatma Avropa ilə məhduddur.Sadəcə və sadəcə burada tanrısalın insanüstü mücərrəd fikri basmaqəlib təmsillə anladılmaz. Halbuki, heç bir bilgi bir hindlinin  doğuşdan  dünya qorxusunu  külləndirməz, çünki qorxu ibtidai insanın bilgidən öncəki  vəziyyətində deyil, fəqət ondan sonra da  var olacaqdır.Onların sənətləri  həndəsi qaldı.

ÇEVİRDİ : AYİŞƏ NƏBİ

#imajizm #sənət #həndəsi şəkil #klassik #Tomas Ernest Hulme #modern sənət

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir